فن سانتریفیوژ چیست؟


فن سانتریفیوژ یک  هواکش گریز از مرکز مکانیکی است که برای گردش و انتقال هوا در محیط به نیروی گریز از مرکز نیاز دارد. فن های سانتریفیوژ در اندازه های مختلفی تولید می شوند که بزرگ ترین آنها در کارخانه ها، معادن و سایر مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و اندازه های کوچکتر نیز در سیستم های کامپیوتری، جاروبرقی و برخی از لوازم آشپزخانه مانند هود یافت می شود.

انواع هواکش گریز از مرکز دمنده و مکنده

فن سانتریفیوژ بکوارد

فن سانتریفیوژ فوروارد

فن سانتریفیوژ ماینر

فن سانتریفیوژ رادیال

فن سانتریفیوژ فوروارد دمنده

فن سانتریفیوژ بکوارد یک طرفه دمنده

فن بکوارد بدون حلزونی دمنده

کاربردهای فن سانتریفیوژ

فن سانتریفیوژ یا فن گریز از مرکز برای جابجایی گازها، هوا و بخارات در سیستم های تهویه و همچنین برای مقابله با افت فشار در سیستم ها بسیار کارآمد است. یکی از رایج ترین و پرکاربردترین فن های صنعتی فن سانتریفیوژ می باشد. ممکن است دمنده ها را نیز جزء فن های سانتریفیوژ در نظر بگیرید، اما شرایط متفاوتی نسبت به فن های سانتریفیوژ دارند و به هیچ وجه یکسان نیستند.

 

ونتیلاتور گریز از مرکز توانایی دستیابی به چگالی هوا در مقیاس های بالاتر را دارد. مشخصه ای که یک فن سانتریفیوژ را از یک دمنده متمایز می کند، تفاوت در نسبت فشار آنها است. به طور معمول فشار و مقاومت ایجاد شده توسط دمنده ها و کمپرسورها بیشتر از فن های سانتریفیوژ است. فن های سانتریفیوژ صنعتی جریان هوای ثابتی تولید می کنند و معمولاً بازده استاتیک بالایی دارند.

کاربردهای ونتیلاتورهای گریز از مرکز صنعتی در زمینه های بسیار وسیعی مورد توجه قرار می گیرد که هم نیازهای صنعتی و هم نیازهای پزشکی، خدماتی و حتی مسکونی را برطرف می کند.

اجزای اصلی یک فن سانتریفیوژ

فن سانتریفیوژ در هر نوع و اندازه ای عموماً از اجزای مشترک و حیاتی تشکیل شده است که با هماهنگی و تعادل بین آنها قادر به کار خواهند بود. این اجزای اصلی عبارتند از:

محفظه  هواکش گریز از مرکز

پروانه

خروجی هوا و مجرای ورودی

شفت محرک پروانه فن

درایور فن

قیمت فن سانتریفیوژ

فن سانتریفیوژ یکی از انواع فن هایی است که بیشتر برای مصارف صنعتی استفاده می شود و کمتر برای مصارف خانگی استفاده می شود. بنابراین تعداد محدودی از مشتریان به دنبال خرید این پنکه هستند. شرکت های زیادی وجود دارند که می توانند به شما در خرید بهترین فن سانتریفیوژ کمک کنند. وجود انواع مختلف فن سانتریفیوژ باعث شده تا قیمت این محصول در بازار بسیار متفاوت باشد و قیمت این نوع پنکه بسیار زیاد باشد. بنابراین، اگر نیاز به خرید فن سانتریفیوژ برای محل کار یا منزل خود دارید، باید دقت زیادی داشته باشید تا بهترین فن سانتریفیوژ را متناسب با نیاز خود خریداری کنید.

قیمت فن سانتریفیوژ بسته به کاربرد آن متفاوت است. برای بررسی قیمت فن باید موتور الکتریکی داخل فن سانتریفیوژ بررسی شود. هر چه قدرت موتور الکتریکی فن سانتریفیوژ بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر می شود و البته قدرت بالای موتور الکتریکی در فن سانتریفیوژ باعث می شود مکش هوا توسط فن سانتریفیوژ به حداکثر خود برسد. اگر می خواهید از فن سانتریفیوژ برای فضاهای بسیار بزرگ استفاده کنید، باید یک موتور الکتریکی قوی در داخل آن داشته باشید تا بتواند پاسخگوی فضای بزرگ شما باشد. در واقع توان موتور الکتریکی مورد استفاده در فن سانتریفیوژ بیش از هر چیز به اندازه فضایی که قرار است فن در آن قرار گیرد بستگی دارد و با توجه به آن اندازه گیری می شود.

منبع : بادافزار


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *