آیا به دنبال بهبود دید وب سایت خود هستید؟ یا مبتدی هستید که می خواهید اصول سئو را بدانید؟ شاید شنیده باشید که سئو ممکن است به جذب بازدیدکنندگان به وب سایت شما و کسب رتبه های بالاتر کمک کند، اما مطمئن نیستید که چگونه کار می کند یا تلاش خود را کجا متمرکز کنید؟ خوب، شما به جای درست آمده اید. من خلاصه کردم که چگونه سئو می تواند با استفاده از استراتژی های اساسی به وب سایت شما کمک کند تا رتبه بالاتری داشته باشد.
سئو به چه معناست؟
سئو یک کلمه پر سر و صدا است و تعاریف زیادی را در اینترنت خواهید یافت. SEO مخفف ‘بهینه سازی موتور جستجو’ است. در اصطلاح عامیانه، به فرآیند بهبود وب سایت شما به منظور افزایش دید آن هنگام جستجوی افراد برای محصولات یا خدمات مرتبط با کسب و کار شما در گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو اشاره دارد. از طریق نتایج جستجوی رایگان، ارگانیک، سرمقاله یا طبیعی، ترافیک را از موتورهای جستجو به دست می آورد. هدف آن افزایش رتبه وب سایت شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو است. به یاد داشته باشید که هر چه رتبه وب سایت در نتایج جستجو بالاتر باشد، افراد بیشتری آن را خواهند دید.
سئو چگونه کار می کند؟
رباتها توسط موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ برای خزیدن وبسایتها، جابهجایی از سایتی به سایت دیگر، جمعآوری اطلاعات مربوط به آن صفحات و فهرست کردن آنها استفاده میشوند. به دنبال آن، الگوریتمها با در نظر گرفتن صدها فاکتور یا سیگنال رتبهبندی، صفحات موجود در فهرست را تجزیه و تحلیل میکنند تا ترتیبی را که صفحات باید در نتایج جستجو برای یک پرسوجو نشان داده شوند، تعیین کنند.
یک استراتژی خوب سئو شامل فعالیت های مختلفی است، از جمله:
شناسایی کلمات کلیدی مرتبط که پتانسیل بالایی برای ترافیک جستجو دارند
تولید محتوای با کیفیت و با ارزش و بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو و کاربران
ترکیب لینک های مرتبط از وب سایت های با کیفیت بالا که بک لینک نامیده می شود
سنجش نتایج و بهبود آن
اکنون که تعریف اولیه سئو را در دست دارید، من اینجا هستم تا به شما بگویم چک لیستی وجود دارد که می توانید از آن برای شکل دادن به استراتژی سئوی خود استفاده کنید. صدا شگفت انگیز است درست است؟ بیا شیرجه بزنیم!!
1. بررسی کنید که آیا سایت شما ایندکس شده است یا خیر
همانطور که در بالا ذکر شد، موتورهای جستجو از ربات ها/عنکبوت ها برای خزیدن وب سایت ها و حرکت از سایتی به سایت دیگر استفاده می کنند. هنگامی که یک خزنده یک وب سایت را کشف می کند، آن را به یک پایگاه داده عظیم به نام شاخص اضافه می کند. به این ترتیب گوگل و سایر موتورهای جستجو می توانند نتایج جستجو را هنگام تایپ یک پرس و جو توسط کاربر برگردانند. وب سایت ها همیشه به طور خودکار توسط موتورهای جستجو پیدا نمی شوند. اگر وبسایت دیگری به وبسایت شما پیوند داده شود، خزنده میتواند هنگام خزیدن در سایت اصلی آن را پیدا کند. با این حال، در بسیاری از موارد، شما باید سایت خود را به موتورهای جستجو ارسال کنید. اگر سایت شما در هیچ موتور جستجویی نباشد، انجام تمام این وظایف سئو فایده ای ندارد. برای اینکه ببینید سایت شما توسط گوگل ایندکس شده است یا خیر، عبارت ‘site:’ و سپس آدرس سایت خود را تایپ کنید. برای این پست وبلاگ، من از سایت نمونه کار خود به عنوان نمونه استفاده خواهم کرد.
سایت: https://asmit2952.github.io/
اگر هیچ نتیجه ای نمی بینید، به این معنی است که وب سایت شما خزیده و ایندکس نمی شود. حالا اگر این اتفاق افتاد نگران نباشید. به نقطه بعدی بروید تا بدانید چگونه می توان آن را ایندکس کرد.
2. وب سایت خود را به گوگل متصل کنید.
با اتصال سایت خود به کنسول جستجوی گوگل شروع کنید. اگر قبلاً حسابی ندارید، به سادگی ثبت نام کنید و دستورالعمل ها را برای پیوند دادن سایت خود دنبال کنید. اگر (و چه زمانی) گوگل سایت شما را خزیده باشد، و همچنین هر گونه خطای خزیدن، پیوندهای خارجی که به سایت شما اشاره می کنند و سایر اطلاعات، کنسول جستجو به شما اطلاع می دهد. شما باید یک نقشه سایت XML ایجاد کنید و آن را به کنسول جستجوی گوگل ارسال کنید تا گوگل صفحات سایت شما را فهرست کند. زمانی که برای اولین بار آن را به کنسول جستجو وصل می کنید، یک یا دو روز فرصت دهید تا سایتی که قبلاً مستقر شده است، داده ها را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کند.
Google Analytics ابزار بسیار مفید دیگری است که باید به آن متصل شوید. این جایی است که شما تمام تلاشهای سئوی خود را پیگیری خواهید کرد. میتوانید ببینید که افراد چه مدت در صفحات شما صرف میکنند، کدام صفحات بیشترین ترافیک ارگانیک را دریافت میکنند و خیلی موارد دیگر. برای شروع فقط باید قطعه gtag.js را جاسازی کنید. همچنین چند دوره آموزشی مبتنی بر گواهینامه توسط خود گوگل برای شروع با پلتفرم Google Analytics ارائه شده است. آنها را اینجا بررسی کنید.
3. تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید
کلمات کلیدی پایه و اساس هر استراتژی محتوای SEO هستند. هنگام تولید محتوا، باید یک کلمه کلیدی اصلی و چند کلمه کلیدی مرتبط را در نظر داشته باشید. هنگام انجام تحقیقات آنلاین، افراد از کلمات کلیدی برای یافتن راه حل استفاده می کنند. بنابراین، اگر محتوای شما در حین جستجوهای مخاطب موفق باشد، بازدیدکننده/ترافیک بیشتری به دست آورید.
فرض کنید به کتابخانه ای می روید و به کتابدار می گویید چه کتابی (کلید واژه) را می خواهید بخوانید. کتابدار تمام کتابهای موجود در کتابخانه (فهرست) را بررسی کرده و میتواند به شما بگوید که کدام یک حاوی اطلاعاتی است که میخواهید.
ابزارهایی که می توانند به شما در برنامه ریزی استراتژی کلمات کلیدی کمک کنند:
تولید کننده کلمات کلیدی رایگان ahrefs
کلمات کلیدی WebfxFX
ابزار کلمات کلیدی
4. تحقیقات کلمات کلیدی رقبا را انجام دهید
هرگز استراتژی رقابت را فراموش نکنید. خوب شما نمی توانید همه چیز را با جزئیات بدانید، اما جستجوی خود را انجام دهید. جستجوی گوگل بسیار رقابتی است. فضای کافی برای همه نتایج جستجو وجود ندارد